Interne verbouwing afgerond

De interne verbouwing van het hart van het pand van Roosdom Tijhuis in Rijssen is afgerond. De entree kreeg een facelift en de voormalige showroom werd onder handen genomen. Esthetisch en functioneel kan worden gesproken over een flinke verbetering.

De afgelopen maanden werd de entreehal van het gebouw aan de Jutestraat vernieuwd. Het zorgt voor nieuw elan. Verder kwam er een andere invulling van de showroom. Met moderne ontvangstruimten inclusief een innovatieve VR-ruimte kunnen kopers voortaan nog beter worden bediend. ‘We zijn erg tevreden over het resultaat en krijgen goede reacties van bezoekers’, vertelt Meindert Koopman, directeur van Bouwbedrijf Roosdom Tijhuis. ‘Het ziet er mooi uit, de indeling is logischer en de routing is er op vooruit gegaan’, vult werkvoorbereider Mark Meulman aan. Hij fungeerde bij deze speciale klus als projectleider. De uitvoering was in handen van medewerkers van het bouwbedrijf en enkele vaste onderaannemers zoals stukadoors, installateurs, schilders en bedrijven die de systeemplafonds en de vloerafwerking verzorgden.

Ontvangst zoals het hoort

De entree en centrale ontvangstruimte moesten grondig worden aangepakt. Door veranderde omstandigheden was het noodzakelijk om wijzigingen door te voeren. Enkele jaren geleden beschikten het bouwbedrijf en de afdeling planontwikkeling ieder over een eigen entree. ‘Later verviel de ingang van planontwikkeling, maar beide deuren bleven zichtbaar. Dat zorgde voor onduidelijkheid onder bezoekers. Ook de indeling was niet handig. Bezoekers moesten intern door een gang richting een bepaalde afdeling, verre van ideaal’, meent Meindert Koopman. ‘Het hart van het pand is van groot belang voor de uitstraling van je bedrijf. Omdat je in een bestaande situatie aan de slag moest, was het een hele uitdaging.’

Nu is er één entree met tochtsluis, die bewust iets naar voren is geplaatst. ‘Daardoor kan het niet missen waar je naar binnen moet’, verklaart Mark Meulman. ‘Bezoekers lopen rechtstreeks de entreehal in richting de balie die een kwartslag is gedraaid ten opzicht van de oude situatie. Ze kunnen even wachten in de ontvangstruimte waar op een videowand actuele projecten en bedrijfsinformatie wordt getoond. Daarna gaan ze linksaf richting planontwikkeling of rechtsaf naar het bouwbedrijf. Heel duidelijk en herkenbaar.’ De eigentijdse balie is iets hoger geplaatst waardoor de receptionistes op ooghoogte zitten van de bezoekers. Er is tevens een ruimte gecreëerd voor de back office.

Moderne “woonkamer” waar gasten zich thuis voelen

De showroom onderging eveneens een metamorfose. De functie ervan wijzigde de afgelopen jaren aanzienlijk. Kopers kregen daar in eerste instantie de mogelijkheid keuzes te maken uit een compleet assortiment. Daarvoor kunnen ze nu al een tijd terecht bij vestigingen van Bouwcenter Nobel. ‘Daarom hoeven we in onze nieuwe ontvangstruimte vrijwel niets meer te laten zien. Dat gebeurt voortaan op een andere innovatieve manier via lcd-schermen. Dat is zeer efficiënt en plezierig voor de klant.’ Er zijn in de woonkamer drie plekken ingericht waar kopers door verkoopbegeleiders worden geholpen. De woonkamer is de nieuwe naam van de ontvangstruimte. Deze naam reflecteert niet alleen de inrichting maar ook het gevoel wat kopers beleven. Vanaf heden zullen zij namelijk worden ontvangen in huiselijke sferen, zodat zij zich thuis en op hun gemak voelen. In de afzonderlijke VR-ruimte kunnen ze aan de hand van een speciale Virtual Reality bril door hun toekomstige huis lopen en keuzes maken die gelijk inzichtelijk worden. Het geeft een driedimensionaal en levensecht beeld.

De verbouwing is in twee fases uitgevoerd. In het eerste deel werden de receptie en de voormalige showroom aangepakt. Een pittige ingreep. Deze werkzaamheden gingen op de laatste dag voor de zomervakantie van start. De bouwvakantie werd benut om de overlast te beperken. Na vier weken was de receptie met de telefooncentrale weer operationeel. Ook de showroom was grotendeels gereed. Na de bouwvak is de showroom ingericht met meubilair. In de tweede fase is de entree met tochtsluis die zich geheel buiten het bestaande pand bevindt aangepakt. Het is de bedoeling dat deze klus nog voor de kerstvakantie wordt afgerond. Alles bij elkaar is een optimaal resultaat het gevolg. ‘Het zorgt voor meer rust en het oogt mooi, professioneel en warm. Het is allemaal veel klantvriendelijker en duidelijker. We kunnen onze gasten hier voortaan met een gerust hart ontvangen.’