Toggle menu
slider-vr3

Virtual Reality

 
 

'Onze woning kwam echt tot leven!'

Virtuele bezichtiging geeft inzicht tijdens het aankoopproces

Hoewel de nieuwe virtuele toepassing nog maar sinds kort in gebruik is*, blijkt het nu al een groot succes. Zodra klanten de virtual reality bril afzetten na een virtuele rondleiding, verlaten ze met een glimlach op hun gezicht de ruimte. ‘Een hele gave ervaring, maar ook echt nuttig’, reageert Richard Pasop enthousiast. ‘Ze hebben het goed voor elkaar, het is heel geavanceerd. Met de bril ervaar je een ruimtelijk gevoel, onze nieuwe woning kwam echt tot leven!’ Richard en zijn vriendin Ilona Egbers kochten eerder dit jaar een fraaie halfvrijstaande nieuwbouwwoning in de Bornse wijk Bornsche Maten. ‘We wilden graag van Oldenzaal naar het supergezellige Borne verhuizen. De prachtige wijk heeft een ideale ligging. Daarnaast wonen er diverse familieleden en is het dichtbij ons werk.’

Tijdens hun zoektocht naar een woning in Borne kwamen Richard en Ilona uit bij het nieuwbouwaanbod van Roosdom Tijhuis. Na het contact met de makelaar zat het stel spoedig aan tafel met een kopersbegeleider om diverse ruw- en afbouwopties te bespreken. ‘Je krijgt een heldere uitleg en via het grote beeldscherm konden we “live gummen”, oftewel digitaal aanpassingen doorvoeren. De veranderingen komen goed in beeld.’ Tijdens het gesprek werden Richard en Ilona uitgenodigd voor een virtuele rondleiding door hun aanstaande woning. Hierdoor kregen ze een levensechte indruk van diverse ruw- en afbouwkeuzes. ‘Juist dat inzicht is van groot belang’, benadrukt Richard. ‘Het geeft een reëel beeld van de werkelijkheid. De unieke belevenis biedt ook nog eens volop inspiratie.’

* Van toepassing op 95% van ons woningaanbod. Het kan zijn dat een woningtype een speciale indeling heeft, waardoor deze niet aansluit bij de modellen van de virtuele beleving. 

 
 
vr-ruimte

Inzicht en beleving

Aangezien de toepassing van virtual reality op dit niveau nog maar amper wordt toegepast, wisten Richard en Ilona niet precies wat ze ervan moesten verwachten. ‘Het was heel verrassend. Mijn vriendin had het al eens gezien bij vtwonen, zij vond het geweldig. De combinatie van praktische zaken, inzicht en beleving maakte het plaatje compleet. Het is in mijn ogen hét verkoopconcept van de toekomst’, aldus Richard. 

Richard en Ilona besloten na de virtuele rondleiding hun toekomstige woonkamer met 2,40 meter te verlengen. ‘Dat voornemen hadden we al, maar werd door de VR-bril bevestigd. Verder hebben we besloten het kozijn in de badkamer te verplaatsen, dat geeft een ruimtelijker gevoel en biedt praktische voordelen.’ Daarnaast kon het stel al voorzichtig over de inrichting nadenken. ‘Als je op deze bijzondere manier door je nieuwe huis wandelt, doe je dat automatisch.’ In september gaat de schop in de grond en start de bouw van hun nieuwe woning. Tot die tijd moet het stel nog even geduld uitoefenen. ‘Het wordt echt ons droomhuis. We kunnen nauwelijks wachten!’

 
 
realtimervaring2

Een realtime ervaring

Hoofd planontwikkeling Gert-Jan ten Brinke over de toevoeging van de virtuele beleving aan het verkooptraject. ‘We merken dat klanten er echt de meerwaarde van beleven. Dat schept tevredenheid.’ ’Het werkt goed om opties in beeld te brengen en te beleven’ ziet kopersbegeleider Iwan Velthuis. ‘Daarmee kunnen we kopers op een uitgebreide manier bedienen en voorkomen we verrassingen bij de oplevering van de woning. Het staat garant voor een klantvriendelijke benadering en heldere communicatie. Het persoonlijke karakter van het kopersgesprek blijft eveneens van groot belang.’ 

Gert-Jan onderstreept de technische vooruitgang. ‘De vertaalslag naar een functioneel hulpmiddel is geslaagd. De klant kan keuzemogelijkheden levensecht ervaren. Een grotere keuken of woonkamer? Een erker of dakkapel? Openslaande tuindeuren? Wel of geen trapkast? Het is allemaal realtime te ervaren.’

 
 
iwan-vrbril

Op de muziek vooruit

De technische ontwikkelingen op het gebied van virtual reality verlopen razendsnel. In de bouwsector staat VR echter nog in de kinderschoenen en wordt het mondjesmaat toegepast. Waar bedrijven vaak enkel kiezen voor 360° kijkpunten, loopt Roosdom Tijhuis op de muziek vooruit met een levensechte virtuele beleving waarbij je rond kan lopen en letterlijk om de hoek kan kijken. 

‘Nu de virtuele beleving in gebruik is blijven we niet stil staan’, aldus Gert-Jan. ‘De eerste overleggen voor de volgende update hebben reeds plaatsgevonden. Denk hierbij aan het virtueel inrichten van de woning, het simuleren van waarheidsgetrouw zonlicht en het gebruik van interactieve elementen.’ Roosdom Tijhuis maakt hiervoor gebruik van de kennis en kunde van The Virtual Dutch Men, het bedrijf achter de realisatie van de virtuele beleving. Zij maken al jaren onze 3D visualisaties en geven nu ook handen en voeten aan onze virtuele wensen. Hun bouwtechnische kennis zorgt voor een prettige samenwerking.’