RoosdomTijhuis Toggle menu
annemiek-en-herman

We hebben het goed voor elkaar en zijn goed voor elkaar

17 september 2024
 
 
Nieuws
 
 

Werkplezier en ontwikkelmogelijkheden binnen een echt familiebedrijf

‘We hebben het goed voor elkaar en zijn goed voor elkaar’

Goed voor elkaar. De slogan kom je overal tegen bij Roosdom Tijhuis, ook in het kantoor van Annemiek Boers. De HR-adviseur kan zich helemaal vinden in dit motto. “We hebben het goed voor elkaar en zijn goed voor elkaar, dat zegt alles.” Ook Herman Pluimers, die is aangeschoven bij het gesprek, noemt het een toepasselijke kreet. “Praktisch is alles goed geregeld en dat geldt zeker ook voor het menselijke aspect.”

Boers en Pluimers noemen Roosdom Tijhuis een sociaal bedrijf, een echt familiebedrijf ook. “De sfeer is uitermate goed. We doen het samen en iedereen is gelijk en even belangrijk. Het zorgt voor een grote betrokkenheid. Medewerkers kennen elkaar en helpen elkaar. Daarnaast is er aandacht voor zaken die privé spelen. Dat schept een band en wordt gewaardeerd.” De organisatie groeide de afgelopen jaren sterk. Waar andere bedrijven moeite hebben om vacatures ingevuld te krijgen, viel dat bij Roosdom Tijhuis erg mee. Annemiek Boers heeft daar wel een verklaring voor. “Veel medewerkers ervaren hier werkplezier, krijgen kansen zich te ontwikkelen en blijven daardoor graag. Het zorgt voor lange dienstverbanden. Dat alles vertelt zich rond. Mede daardoor hebben we een goede naam opgebouwd. Niet zelden melden mensen zich spontaan. We gaan dan op zoek naar een passende werkplek, zeker voor jong talent.” Op het gebied van interne opleidingsmogelijkheden heeft Roosdom Tijhuis het ook prima op orde. Er is altijd ruimte voor stageplaatsen en traineeships, een kweekvijver voor toekomstig personeel, zo is de afgelopen jaren wel gebleken. “Je bindt talent. Daardoor is veel kwaliteit in huis”, weet Herman Pluimers. “We stimuleren dat medewerkers opleidingen en cursussen volgen, het gaat om maatwerk.” Tijdens functioneringsgesprekken wordt er aandacht aan besteed. “Daardoor zijn ze up-to-date qua kennis en krijgen ze de mogelijkheid om door te schuiven, dat gaat op een natuurlijke manier”, aldus de HR-adviseur. Onder de vlag van de RT Academie krijgt een en ander vorm. “Je komt zo op een hoger niveau. Medewerkers én het bedrijf plukken daar de vruchten van.” Ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn welkom bij Roosdom Tijhuis. Het bedrijf haalt een erg hoge score van trede 3 op de Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO).

Een ander aspect waar veel waarde aan wordt gehecht is duurzame inzetbaarheid. In januari 2019 werd daartoe een werkgroep in het leven geroepen. Sindsdien is er volop aandacht voor de drie thema’s: Gezondheid, Plezier en Toekomst. Als medewerkers goed in hun vel zitten, werkt dat overal in door. “Je moet zuinig zijn op je mensen”, benadrukt Boers. “Zij maken het bedrijf en zorgen voor de continuïteit.” Fit zijn en blijven, dat is het uitgangspunt. “Ervaart iemand een hoge werkdruk, dan proberen we daar wat aan te doen. Verder worden er veel sportieve activiteiten georganiseerd”, zegt Pluimers. “Hardlopen, wandelen, fietsen noem maar op. Regelmatig sporten is gezond en zo stimuleren we elkaar.” Maar er zijn ook acties om te stoppen met roken en gezond te eten. En er wordt informatie verstrekt over onderwerpen zoals loopbaan, levensstijl of pensioen. “Er is veel belangstelling voor de verschillende onderdelen en het groeit nog steeds. Bewustwording speelt een centrale rol als het om duurzame inzetbaarheid gaat. Daarbij kijken we verder dan alleen het werk en is het de bedoeling dat mensen ook na hun pensioen nog volop kunnen genieten van het leven.”

Alle inspanningen hebben een gunstig effect, zo blijkt. Uit een medewerkerstevredenheidsonderzoek scoorde Roosdom Tijhuis een rapportcijfer 7,9. Werknemers hebben veel plezier in hun werk en zijn  trots op hun baan én werkgever. De positief ervaren aspecten zijn: het onderling vertrouwen, zekerheid en continuïteit, betrokkenheid bij de onderneming en de goede werkomstandigheden en faciliteiten. Het uitspreken van waardering oftewel het geven van complimenten en de informatievoorziening werden als verbeterpunten aangemerkt. “Met die laatste twee onderdelen zijn we aan de slag gegaan. Je moet altijd open staan voor verbeteringen. Het maakt je sterker.” Al met al heeft Roosdom Tijhuis het goed voor elkaar. “Wij vinden dat eigenlijk vanzelfsprekend en gewoon. Dat is het natuurlijk niet. Het vergt tijd, energie en aandacht, maar het levert erg veel op.” 

Bekijk meer nieuwsberichten